
رحیم پور ازغدی:
لیبرالیست و کمونیست با اصالت دادن به لذت، انسان را حیوان فرض میکنند/ برخی میگویند سیاسی نیستیم، سیاسی بودن بخشی از مجاهد بودن است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لیبرالیسم به معنای اصالت لذت و اباحه گری فردی است و کمونیست هم اصالت لذت جمعی است و هر دو انسان را حیوان فرض می کنند.
وی با طرح این پرسش که چرا مدام باید جهاد کنیم، افزود: جهاد به معنای مبارزه و تلاش است و به معنای جنگ و شمشیر زدن نیست؛ جهاد به معنای تلاش برای اصلاح است که ابعاد مختلفی دارد که از جهاد علمی، اقتصادی، تربیتی، سیاسی گرفته تا جهاد فرهنگی و خانوادگی و جهاد نظامی آخرین مرحله است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با طرح پرسشهای دیگر مبنی بر اینکه چه ضرورتی دارد که به کل زندگی نگاه جهادی داشته باشیم؟ چرا نباید زندگی منهای مبارزه، تنش و دشمن داشته باشیم، اظهار کرد: زندگی ایده آل قرآنی، زندگی بدون خوف و حزن است و زندگی اسلامی است که ترس در آن نباشد.
وی ادامه داد: یکی از مزایای بهشت هم همین است که در آن ترس و حزن وجود ندارد و خدا برای ما غم و ترس نمیخواهد و آرامش میخواهد چرا که زندگی اسلامی و قرآنی برای بشر، زندگی سکینه، با اطمینان و شادی بخش است و در اسلام شاد کردن مردم و غم زدودن از دل آنها ارزش است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به بیان ویژگیهای جامعه اسلامی پرداخت و تصریح کرد: جامعه اسلامی، جامعهای گرسنه نیست، بلکه یک جامعه سیر است که افراد آن سالم هستند، سبز و خرم است، افراد آن قابل اعتماد هستند، به یکدیگر دورغ نمی گویند و یک زندگی آرام و دوستانه دارند.
اگر شهر و تمدن اسلامی درست بشود بهشت روی زمین است
وی ادامه داد: جامعه دینی، جامعه ای است که افراد با لبخند با یکدیگر روبرو می شوند و تواضع در این جامعه ارزش است که هیچکس نه در زبانش و حتی در دلش هم احساس نمیکند که از دیگران بهتر است و اگر شهر و تمدن اسلامی درست بشود بهشت روی زمین است.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه وقتی صحبت جهاد میشود اینگونه برداشت میشود که زندگی اسلامی در جنگ و جنگ با دشمن است، اظهار کرد: جهاد هدفش برای رسیدن به آرامش است و با دشمنان آرامش باید مبارزه کرد.
هوای نفس بالفعل دیکتاتور و بالقوه عادل است
وی ادامه داد: بزرگترین دشمن آرامش هوای نفس است و تقوا یعنی مدیریت این جانور وحشی چرا که هوای نفس بالفعل دیکتاتور و بالقوه عادل است و نفسانیت یعنی خیانت به خدا، خلق و در نهایت خیانت به خود است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: وقتی از زندگی جهادی بحث میشود معنیاش این نیست که در زندگی دعوا کنیم چرا که هدف جامعه اسلامی بدون دعوا و درگیری است اما تحقق این هدف بدون هزینه به دست نمیآید و رایگان نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر زندگی همیشه توأم با لذت باشد همین لذتها کم کم رنج آور میشوند و لذتهای حرام به سراغ آدمی میآیند و وقتی لذت هدف شد، بیماریهای جسمی و روحی هم زیاد میشوند و وقتی تعادل جنسی بهم خورد تعادلهای دیگر هم بهم میخورد.
لذت اگر هدف نباشد و وسیله باشد، تعادل ایجاد می کند
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه اگر لذت هدف نبوده و وسیله باشد، تعادل ایجاد میکند، گفت: در واقع جهاد هم به معنای تلاش برای رسیدن به نقطه تعادل و رساندن جامعه خودمان و حتی جامعه جهانی به این نقطه است.
وی ادامه داد: فرق تمدن مادی و فرهنگ اسلامی در این موضوع خلاصه میشود که غربیان میگویند زندگی برای زندگی و یا زندگی برای لذت و برای آنها لذت حرام و حلال ندارد و حال اینکه اسلام میگوید زندگی برای رشد و لذت باید در خدمت رشد قرار بگیرد و هر لذتی انسانی نیست و در نگاه مادی شما نیازی به جهاد ندارید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لیبرالیسم به معنای اصالت لذت و اباحه گری فردی است و کمونیست هم اصالت لذت جمعی است و هر دو انسان را حیوان فرض می کنند.
سبک زندگی باید تلاش دایمی باشد
وی ادامه داد: زندگی جهادی یعنی رساندن خود و دیگران به زندگی متعادل آرام اسلامی که رابطهها براساس خدمت و محبت است و نمیشود در طبیعت این زندگی را به دست آورد چرا که منافع با هم تزاحم پیدا میکنند و این امر در بهشت اتفاق میافتد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سبک زندگی باید تلاش دایمی باشد چرا که زندگی بدون مبارزه و جهاد در دنیا وجود ندارد چرا که همه برای کسب منافع خودشان در حال مبارزه هستند و همه عالم مشغول مبارزه با طبیعت است.
جهاد نظامی ضد جنگ است
وی ادامه داد: جهاد، حتی جهاد نظامی ضد جنگ است چرا که قرآن هم ضد جنگ است و جنگ زشت و گناه کبیره است چرا که خشونت هم گناه کبیره است اما در عین زندگی بدون جهاد و مبارزه امکان ندارد و همه در حال مبارزه بقاء هستند.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه یک نوع مبارزه، مبارزه حیوانی است که برای بقاء انجام میشود، تصریح کرد: یک نوع دیگر از مبارزه، اسلامی، توحیدی و مقدس است که مبارزه خودخواهانه را به جهاد مقدس تبدیل میکند آن زمانی که براساس ارزشهای الهی باشد.
با جهاد اکبرمی توان جهاد کبیر را ادامه داد
وی در ادامه با طرح این پرسش که تقسیم جهاد کبیر و اکبر به چه معنا است؟ چرا جهاد اکبر، جهاد اخلاقی است، اظهار کرد: اگر همه جهادها با جهاد اکبر گره بخورد، هدف مبارزه اخلاقی با دیکتاتور درون خود ماست و با گره خوردن این دو، هدف، نتیجه مادی نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با جهاد اکبر میتوان جهاد کبیر را ادامه داد و با جهاد اکبر میتوان توکل کرد و مجاهد اسلامی میگوید که میخواهم درست تصمیم بگیرم و اصل مسئله در اینجا تقرب به خداست.
وی ادامه داد: همه بدبختیهای ما به خاطر شکست درونی ماست و آسیبهای اجتماعی هم از همین موضوع منشأ میگیرد و همه به هوای نفس بر میگردد و برخی که میگویند سیاسی نیستم مانند این است که که بگویند اقتصادی نیستم چرا که سیاسی بودن بخشی از مجاهد بودن است و آن بخش نظامی گری است.
جهاد معمولی جواب نمیدهد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: جهاد اگر کبیر نباشد، مبارزه در وسطش رها میشود و در جهاد معمولی انسان خسته میشود و شک میکند چرا که اگر مجاهد اکبر نباشید مجاهد کبیر نمیتوانید باشید و جهاد اکبر اگر نباشد جهاد کبیر در بیرون محقق نخواهد شد و جهاد معمولی جواب نمیدهد و فقط تا وسط راه انقلابی هستیید و بعدش بر می گردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحیفه سجادیه گفت: دعای امام سجاد(ع) جزو مظلومترین معارف است که تمام مؤلفههای تمدن اسلامی در آن وجود دارد که از تربیت گرفته تا سیاست و اقتصاد و سلامت و بهداشت در این صحیفه است.
اقتصاد رو به رشد از مؤلفه های تمدن اسلامی/ جامعه ضعیف و آسیب پذیر جامعه اسلامی نیست
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه تبیین صحیفه سجادیه و هدف مبارزه و بایسته های شهر اسلامی گفت: جامعه ضعیف و آسیب پذیر جامعه اسلامی نیست و جامعه اسلامی در همه ابعاد قوی است و دعای امام سجاد(ع) هم همین است که جهان اسلام باید قوی و سرزمین مسلمین غیر قابل نفوذ باشد.
وی ادامه داد: هدف بعدی اقتصاد شکوفا است چرا که هدف دیگر تمدن اسلامی، اقتصاد رو به رشد است و ممکن است در برخی شرایط ثروت وجود داشته باشد اما مؤثر نباشد چرا که در اقتصاد شکوفا سرمایه و ثروت تأثیرگذار می شوند.
انتهای پیام/