در پی انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم؛

هدایت تحصیلی اجباری یا اختیاری؟

این روزها در پی انتخاب رشته، دانش آموزان پایه نهم با عنوان “رتبه بندی” و یا “هدایت تحصیلی “با مشکلاتی مواجه شدند که نمیدانند انتخاب رشته آنها اختیاری است و یا اجباری در حالی که رشته ای برای آنها انتخاب شده است.

به گزارش پردیس خبر؛ به نقل از  زنان قم، تقریبا کمتر از دوماه است که امتحانات دانش آموزان به پایان رسیده و کارنامه خود را هم دریافت کرده اند، در این بین عده ای قبول شده و در حال سپری کردن اوقات فراغت خود می باشند و عده ای هم رد شده اند و به فکر امتحانات شهریور ماه می باشند اما در این روزها دانش آموزان پایه نهم در فکر انتخاب رشته می باشند.
از زمانی که سیستم آموزشی آموزش و پرورش ۶-۳-۳ شد دانش آموزان در پایه نهم انتخاب رشته می کنند و یکی از مهمترین انتخاب های خود در زندگی را انجام می دهند چرا که با این انتخاب به نوعی مسیر زندگی و مسیر آینده خود را ترسیم می کنند.
این در حالی است که این روز ها دانش آموزان پایه نهم با مراجعه به مدارس خود و دریافت کارنامه، برگه هدایت تحصیلی و سپس مشاوره تحصیلی، متوجه شده‌اند در رشته‌ای که لایق معدل آن‌ها است، نمی‌توانند تحصیل کنند، این موضوع به رغم معدل مناسبی است که دانش آموزان برای انتخاب رشته موردنظر خود کسب کرده‌اند که این موضوع با عنوان “رتبه بندی” و یا “هدایت تحصیلی ” از سوی مسئولین یاد می شود.
طرح جدید «هدایت تحصیلی» که از پایه نهم اجرایی می‌شود، علی‌رغم تاکیدات مسوولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مفید بودن بسته تدوین شده توسط شورای عالی آموزش و پرورش و لحاظ نیازها و سیاست‌های کشور، انتقادات دانش‌آموزان و اولیاء را در بر داشته است؛ طرحی که چهارعامل علاقه، استعداد، نیاز کشور و امکانات آموزشی در تدوینش موثر و آموزش و پرورشی‌ها امیدوارند باعث رشد و توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی شود.
با این ‌وجود مسئولان ادارات آموزش‌ و پرورش روزهای سختی را برای جوابگویی به دانش آموزان و والدین آن‌ها سپری می‌کنند، اما توضیحاتی که در این باره به دانش آموزان می‌دهند کافی نیست و فقط اشک و ناراحتی بیشتری است که این روزها دانش آموزان پایه نهمی با آن همراه هستند، اشک‌هایی که چشم‌ها را متوجه این نوجوانان می‌کند و گویا ۹ سال تمام‌ تلاش برای رسیدن به هدف و رشته مورد نظر اشتباه بوده است!
در این بین فانی ـ وزیر آموزش و پرورش، معتقد است بسته‌های ‌هدایت تحصیلی به نفع دانش آموزان و سیستم آموزش کشور است چرا که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و  تجربیات داخلی و جهانی را پشت سر دارد.
وی می‌گوید: خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید در خصوص این بسته‌ها توجیه شوند، ما این بسته‌ها را با توجه به چهار عامل موثر علاقه، استعداد، نیاز کشور و امکانات آموزشی تدوین کرده‌ایم و امیدواریم رشد و توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی را از این طریق به دست بیاوریم.
با این وجود وقتی با دانش آموزان پایه نهم صحبت می کنیم همه می گویند که رشته آنها از قبل انتخاب شده است و در بورد مدرسه قرار دارد، رشته ای که به هیچ وجه مورد علاقه من نیست .
برخی از دانش آموزان به این موضوع تاکید می کنند که با معدل بالای خود باید در رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای تحصیل کنم، آیا استعداد من در این مقطع ها می باشد؟آیا شما از علاقه ما خبر دارید که اینگونه انتخاب را انجام داده اید؟
از همین رو شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز بر اجباری نبودن انتخاب رشته تاکید و اظهار می‌کند: معمولا در هدایت تحصیلی دانش آموز، امکانات منطقه، نیاز کشور و بازار کار هم دیده می‌شود و اینگونه نیست که اجباری در هدایت یک دانش آموز به سمت یک رشته خاص داشته باشیم.
با توجه به این موضوع که اجباری در انتخاب رشته برای دانش آموزان نیست با یک دانش آموز پایه نهم صحبت کردیم که با اشاره به اینکه قبل از مراجعه به مدرسه برای انتخاب رشته استرس داشتم که رشته ای را برای انتخاب کنند که به آن علاقه داشته باشم، گفت: بسیاری از دوستانم با گریه خواستار تغییر رشته بودند اما مسئولین مدرسه قبول نمی کردند.
به هرحال باید چاره ای برای این موضوع اندیشید تا دانش آموزانی که از این موضوع ناراضی هستند که این هدایت تحصیلی اجباری است یا دلبخواهی به خواسته خود برسند تا آینده آنها به گفته خودشان خراب نشود.
برای اجرای این طرح باید نحوه و نوع آن از مدت ها قبل اعلام میشد تا امروز دانش آموزان و والدین نسبت به آن بی اطلاعی نکنند و از طرفی هم باید انتخاب برای دانش آموزان با معدل بالا آزاد باشد.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *