عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفتگو با «تهران نیوز»؛

مغفول ماندن تمدید اجرای آزمایشی«قانون مدیریت بحران» در پایتخت/ باید مدیریت بحران در تهران، به دغدغه اول مدیران تبدیل شود/ قانونی که از سال ۸۷ هنوز به شکل آزمایشی در حال اجراست

با وجود گذشت ۸ سال از آزمایشی بودن «قانون مدیریت بحران»، دولت و مجلس در تصویب قطعی این قانون کوتاهی کرده اند تا جایی که بسیاری از بندهای آن به اجرا گذاشته نشده یا اثربخش نبوده است و این قانون همچنان در مراحل اولیه خود سیر می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پردیس خبر به نقل از «تهران نیوز»؛ پس از ابلاغ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در تاریخ ۲۹ خرداد سال ۸۷ توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور وقت، علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته، اختیار اعتبار از وزارت کشور، منتزع و به‌طور کامل به استناد بند «ج» ماده (۲۱۶) و بند «ش» ماده (۲۲۴) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در اختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور قرار گرفته که عملاً اختیارات از شورای عالی مدیریت بحران سلب شده و موجبات عدم تحقق مواد و تبصره‌های قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و آیین‌نامه اجرایی آن را فراهم کرده است.

با وجود گذشت ۸ سال از آزمایشی بودن «قانون مدیریت بحران»، دولت و مجلس در تصویب قطعی این قانون کوتاهی کرده اند تا جایی که بسیاری از بندهای آن به اجرا گذاشته نشده یا اثربخش نبوده است و این قانون همچنان در مراحل اولیه خود سیر می کند.

مواردی که در بالا اشاره شد، نقاط ضعف قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران و چالش‌های فراروی اجرای این قانون بوده و نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که اشکالات و آسیب‌های جدی در قانون و ساختار مدیریت بحران وجود دارد که این امر ضرورت بازنگری و اصلاح قانون را ایجاب می‌کند زیرا تهران به هیچ عنوان آماده مقابله با تهران نیست.

بلاتکلیفی قانون بحران/هماهنگی بین سازمان‌های مختلف در مراحل بحران نیاز شدید شهر تهران

با توجه به اهمیت بلاتکلیفی قانون بحران، عبدالرضا هاشم زایی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفتگو با خبرنگار شهری «تهران نیوز»؛ وجود یک قانون جامع مدیریت بحران در سطح ملی و محلی در پیشبرد هدفمند و ضابطه‌مند مدیریت بحران را مؤثر دانسته و گفت: ایجاد هماهنگی لازم بین سازمان‌های مختلف در مراحل بحران نیاز شدید شهر تهران است.
وی با بیان اینکه قریب به ۸ سال از زمان تصویب قانون مذکور گذشته است عنوان کرد: بررسی اجمالی از نحوه اجرای مفاد قانون مذکور نشان می‌دهد که بسیاری از بندهای آن به اجرا گذاشته نشده یا اثربخش نبوده است بنابراین بازنگری در مفاد این قانون و بررسی نقاط ضعف و قوت آن به‌منظور بهبود عملکرد این سازمان ضروری به‌نظر می‌رسد.

هاشم زایی بیان کرد: ویژه بودن شهر تهران در مدیریت بحران نیازمند توجه ویژه تمام دستگاه های ذی ربط در همه مراحل چهارگانه مدیریت بحران (پیش بینی، پیشگیری، آمادگی و مقابله) است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: باید نقطه به نقطه تهران را با نگاه عملیات مقابله با حادثه و شناخت مخاطرات و کاهش ریسک شناسایی کرد، مانورها باید به صورت عملیاتی برگزار شود و توجه شود که شهر بزرگی چون تهران همواره مستعد وقوع حوادث و سوانح ناگهانی است اما شاهد این هستیم که متاسفانه در این حوزه خیلی کار نشده است و باید مدیریت بحران به دغدغه اول مدیران تبدیل شود و جایگاه و ساختار مناسب آن در همه سازمان ها و نهادها پیش بینی شود.

تعداد بیمارستان ها و یا ایستگاه های آتش نشانی و اورژانس ها برای مقابله با بحران های بزرگ کافی نیست

هاشم زایی می گوید: بسیاری از ساختمان های ما روی گسل ساخته شده است، به عنوان نمونه گسل شمال شهر که از منطقه یک تهران گذر می کند را در نظر بگیرید تعداد بسیاری از ساختمان های بلند مرتبه روی همین گسل ساخته شده است. بنابراین وقتی می گوییم در مورد زلزله با این تجهیزات نمی شود کاری کرد چندان بی راه نیست بنابراین می بایست در ایمن سازی فعلی برای آن بحران های بزرگ، فکر های دیگری داشته باشیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر این تعداد بیمارستان ها و یا ایستگاه های آتش نشانی و اورژانس ها خوب است ولی برای بحران های بزرگ کافی نیست.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به نیازهای روزافزون پایتخت اظهار کرد: تهران در حال رشد است و نیاز های جدیدی پیدا می کند اما باید در نظر داشت بستر هایی که از گذشته در این شهر ایجاد شده بر اساس استاندارد نبوده و امروز سعی ما بر این است این بسترها مناسب سازی شوند.

وی تاکید کرد: در مدت اخیر که بحران‌های مختلف و متعددی در کشور و پایتخت رخ داده است بیش از پیش خلاء قانونی مدیریت بحران و تصویب یک قانون جامع و یکپارچه احساس شد و در حالی که در مدیریت بحران به قوانین متعددی چون قانون نظام مهندسی، نظام صنفی، شهرداری‌ها و تملک آپارتمان و قانون مدیریت بحران استناد می‌شود در صورتی که قانون واحد و یکپارچه ایمنی به خصوص برای ساختمان‌ها در کشور باید تدوین و تصویب شود.

دولت  هر چه سریعتر لایحه تمدید اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران مصوب سال ۸۷ را تا پایان سال ۹۶ به مجلس ارائه کند

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: این نقصی که در قانون پیش آمده و مشکلاتی را به وجود آورده است سبب شد نمایندگان کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درخواست کنند دولت  هر چه سریعتر لایحه تمدید اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران مصوب سال ۸۷ را تا پایان سال ۹۶ به مجلس ارائه کند تا ضمن تمدید این قانون و رفع مشکلات پیش آمده فرصتی برای تعیین تکلیف لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه ایجاد شود.

وی با اشاره به زلزله خیز بودن تهران گفت: تهران به لحاظ جمعیت و همچنین مجاورت با گسل‌های متعدد یکی از کلانشهرهای کشور است که بروز بحرانی طبیعی از جمله زلزله در آن دور از ذهن نیست، اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با این بحران و حساسیت‌های موجود در تهران، موجب شده است که این شهر و نحوه مواجهه با بحران‌های آن به نحو انحصاری مورد توجه قرار گیرد و باید برای مواجهه با آن آمادگی داشت.

وقوع حوادث و سوانح در تهران ابعاد ملی دارد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور وقوع حوادث و سوانح در تهران را ابعاد ملی دانست و تاکید کرد: باید متناسب با این جایگاه برای این شهر برنامه‌ریزی و اقدام کرد در ابتدای شکل‌گیری ساختار مدیریت بحران برای شهر تهران این ساختار ترسیم شده، مرجعی بالادست با عنوان ستاد مدیریت بحران شهر تهران به ریاست شهردار تهران تعریف شد که هماهنگی فعالیت دستگاه‌ها و نهادهای فعال در حوزه خدمات شهری و مدیریت بحران شهر تهران را بر عهده داشت.

هاشم زایی از الزام تقویت تجهیزات در شهر بزرگ و پرجمعیتی مانند تهران افزود: تجهیز شهر تهران به امکانات پیشرفته و مدرن و تجهیزات متناسب شهری با جمعیت و وسعت این شهر با وجود انبوه برج های ساخته شده و در دست ساخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است،

وی با اشاره به ضعفهایی که در تهران از نظر مدیریتی وجود دارد گفت: ضعف در شکل ساختاری، کمبود امکانات و تسهیلات، سازماندهی نامناسب منابع انسانی و تخصیص نادرست منابع از مهمترین مشکلات مدیریت بحران در پایتخت است که در مواجهه با حوادث غیرمترقبه ناتوان است و لازم است به منظور ارتقای آمادگی مردم در حوادث، ساختاری منطقی و سامانه هایی مشترک و در عین حال ساده در شهرایجاد شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *