img07443215

شهردار پردیس:

مطالعات مترو پردیس به اتمام رسید / وسایل نقلیه عمده ترین مشکل آلودگی هوا است

شهردار پردیس از اتمام مطالعات مترو تهران پردیس خبر داده و وجود وسایل نقلیه را اصلی ترین علت آلودگی هوا دانست.

محمد لاله شهردار پردیس در خصوص ورود آلودگی هوا به این شهر که منجر به تعطیلی مدارس در روز گذشته شد، به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پردیس خبر گفت: در سال ۸۸ دولت وقت بارگذاری صد هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس را تصویب کرد و امروز شاهد هستیم با احتساب جمعیت دویست و هشتاد هزار نفری که قبل از این مصوبات برای شهر پردیس در نظر گرفته شده بود، جمعیت آینده پردیس به ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در این محاسبه متوسط هر خانوار را ۳٫۵ نفر در نظر گرفته شده ادامه داد: در کنار شهر پردیس بیش از ۴۵۰۰ واحد تولیدی وجود دارد که برخی از آنان مانند کارخانه های بزرگ صنایع پلاستیک، آلوده کننده محیط زیست هستند و انتشار آلودگی دارند، اما منبع اصلی آلودگی هوای شهر پردیس تعداد خودروهایی است که در شهر برای خدمات دهی به این جمعیت تردد می کنند.

لاله با اشاره به اینکه تردد خودروها در سطح شهر وسایل حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی را شامل می شود، اضافه کرد: عمده منبع انتشار آلودگی هوا خودروها هستند زیرا می توان گفت کارگاه هایی که در شهر پردیس وجود دارند، تحت نظارت اداره محیط زیست و صنعت معدن و تجارت فعالیت می کنند که این نهادها مجوز حضور صنایع آلاینده در این مکان را صادر نکرده اند.

شهردار پردیس اظهار داشت: ما خیلی نگران آلودگی هوا توسط مناطق صنعتی نیستیم زیرا در این مناطق حدود ۸۰ درصد صنایع فعال چوب و مبلمان هستند که آلودگی هوا ایجاد نمی کنند، البته ممکن است برخی صنایع آلودگی های دیگر زیست محیطی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: بعید نیست برخی از صنایع آلودگی هایی برای منابع آب زیر زمینی داشته باشند اما ما نگران آلودگی هوا از سوی این مناطق نیستیم.

این مقام مسوول توضیح داد: در شمال شهر پردیس شاهد وجود وضعیتی کوهستانی هستیم که اگر آلودگی ایجاد شود راه فرار و انتقالی از سمت شمال ندارد، کلان شهر تهران که در قسمت شرقی شهر ما قرار دارد بصورت بالقوه دارای آلودگی است.

لاله از وارونگی هوا و جابجایی هوای سرد و گرم در فصل زمستان سخن گفته و بیان کرد: با توجه به وجود این موارد میبایست مراقب باشیم زیرا خطر آلودگی هوا شهر ما را تهدید می کند.

شهردار پردیس گفت: اولین راهکاری که برای مقابله با این امر به اذهان خطور می کند توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و فرهنگ استفاده از آن در سطح شهر است، زیرا هرچقدر وسیله نقلیه که حجم مشخصی از جمعیت را جابجا می کنند کمتر باشد، میزان آلودگی هم کاهش می یابد.

وی حرکت به سوی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را از ملزومات شهری در پردیس خوانده و تاکید کرد: شهرداری پردیس مکاتبات متعددی را با در این رابطه با سازمان شهرداری ها داشته و اعتبار مناسبی را برای تهیه و خرید اتوبوس های شهری در نظر داریم.

این مقام مسوول از مشکلات موجود در راستای تامین خودروهای مورد نیاز سخن گفته و توضیح داد: یکی از عمده ترین مشکلات پیش رو تولید اتوبوسهای شهری است، زیرا می بایست بخشی از قطعات این خودروها از خارج کشور تامین شود و این مساله ای است که مسوولین در سطح کلان کشوری با آن روبرو هستند.

لاله اضافه کرد: با برخی از کارخانه های موجود در سطح کشور صحبتهایی در خصوص جلوگیری از بروز این مشکلات داشته ایم و به دنبال راهکاری برای تامین خودروهای مورد نیاز برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ترویج فرهنگ استفاده از آن برای کاهش تقاضای سفر با وسایل نقلیه شخصی هستیم.

شهردار پردیس ادامه داد: امیدی برای آینده وجود دارد که مترو شهر پردیس بر اساس مصوبات مبتنی بر مصوبات کمیسیون ۲۱۵ برنامه پنجم توسعه و ردیف اعتباری در نظر گرفته شده، احداث شود.

وی افزود: مطالعات مترو سال گذشته توسط شرکت عمران انجام شده و صحبتهایی در خصوص آغاز عملیات اجرایی در سال ۹۶ وجود دارد.

این مقام مسوول گفت: وقتی این اتفاق در شهر پردیس رخ دهد عمده وسایل نقلیه شخصی که امروزه در سطح شهر مشاهده می کنیم مورد استفاده قرار نمی گیرند، زیرا محل کار افراد زیادی شهر تهران است که با احداث و وجود مترو استفاده از وسایل نقلیه شخصی کاهش می یابد، که این خود نقطه امیدی برای پردیس است.

لاله خاطر نشان کرد: وجود خودروهای هیبریدی در جهان هم صرفه اقتصادی داشته و هم در راستای حفظ محیط زیست موثر است، امروزه استفاده از خودروهای هیبریدی شخصی نیز مرسوم شده و امیدواریم بتوان فرهنگ استفاده از آن را در سطح منطقه ترویج داد.

شهردار پردیس در خصوص استفاده از انرژی های نو بیان داشت: چشم اندازی روشن در راستای استفاده از انرژی های نو در کل کشور متصور است.

وی اظهار داشت: با توجه به جدید بودن شهر پردیس و وجود فرهنگ شهرنشینی در آن برای عضویت در جامعه ایمنی جهانی اقدام کرده ایم.

این مقام مسوول از تشکیل کارگروه سلامت و ایمنی تحت نظارت این جامعه سخن گفته و تاکید کرد: ما به دنبال فرهنگ سازی این موضوع هستیم، بالاخره در حوزه آلودگی ناشی از وسائط نقلیه باید نگاه خاصی داشته باشیم.

شهردار پردیس با بیان اینکه تهدیدات و فرصت هایی وجود دارد که وجود مترو بسیار کمک کننده است، تاکید کرد: هرچقدر استفاده از خودروهای شخصی کاهش یابد آلودگی هوا نیز کم شده، اما ما در حوزه صنعت نگرانی زیادی نداریم زیرا اگر صنایع آلودگی زیست محیطی داشته باشند آلودگی هوا در پی ندارند.

لاله خاطر نشان کرد: منبع اصلی آلودگی هوا استفاده از خودروهای شخصی بجای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است، که راه حل های مقابله با آن را نیز بیان کردیم.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *