در مراسم بهره‌برداری از 58 دستگاه واگن مترو:

شهردار تهران: برخی‌ها به جای کار کردن فقط وعده می‌دهند/ مدیر عامل شرکت مترو: دولت در اقدام عام المنفعه که نفع مردم شهر است کمک کند

شهردار تهران گفت: مترو را تنها پول نساخته است بلکه مدیریت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی هم دخیل بوده است، در مقابل افرادی هستند با تنبلی و بیکاری، به جای کار کردن حرف می‌زنند و وعده وعید می‌دهند و آنقدر بی تحرک هستند که حاضر نیستند از وقت شخصی خود برای حل مشکلات مردم استفاده کنند و لازم است بگویم مدیران در ایران نباید تنها هشت ساعت کار کنند بلکه حداقل باید ۱۵ الی ۱۶ ساعت کار مفید داشته باشند تا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پردیس خبر به نقل از تهران نیوز ، محمدباقر قالیباف صبح امروز در مراسم بهره برداری از ۵۸ دستگاه واگن مترو و ورود اولین سری اتوبوس‌های جدید تک کابین و راه‌اندازی سیستم نوین اتوبوسی برقی ضمن یاد کارگران جان باخته در حادثه کیانشهر گفت: من پس از وقوع این حادثه به معاونت فنی و عمرانی دستور رسیدگی فوری این حادثه نادر را دادم.

شهردار تهران افزود: با توجه به ناامنی که در خاورمیانه وجود دارد کشور ما در امنیتی کامل به سر می‌برد و این امنیت در راستای مجاهدت این افراد است.

قالیباف بیان داشت: از افرادی که در حادثه مترو کیانشهر جان خود را از دست داده‌اند نیز یاد می‌کنیم و در حوزه واگن‌سازی نیز افرادی از ۷ صبح تا ۱۲ شب مشغول به کار و تلاش هستند و ۲۰ هزار نفر نیز شبانه‌روز در داخل تونل‌های مترو تلاش می‌کنند و افرادی که در این مسیر جان خود را از دست دادند از مجاهدین خاموش هستند که کسی تلاش آنها را نمی‌بیند لذا بنده مجدداً به خانواده و دوستان آنها تسلیت عرض می‌کنم.

شهردار تهران گفت: حادثه کیانشهر از بُعد فنی مورد بررسی قرار گرفته است و مورد رسیدگی کارشناسی قرار خواهد گرفت تا از بروز مجدد چنین حوادثی جلوگیری شود و سرعت، دقت و ایمنی اساس کار ما است.

از سال ۸۹ یک دستگاه اتوبوس هم از سوی دولت به شهرداری تحویل داده نشده

وی بااشاره به این که از سال ۸۹ یک دستگاه اتوبوس هم از سوی دولت به شهرداری تحویل داده نشده و این در حالیست که بر اساس قانون ۸۲ درصد هزینه اتوبوس بر عهده دولت است گفت: مدیرعامل شرکت مترو اعلام کرد که از ابتدای امسال حتی یک ریال نیز از دولت دریافت نکرده و این در حالیست که ماهانه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه مترو است و از سوی دیگر بر اساس قانون، ۵۰ درصد هزینه ساخت مترو بر عهده دولت است که تا کنون پرداخت نشده است، در حالیکه ۱٫۲ میلیارد دلار بر اساس قانون باید از محل صندوق ذخیره دولت به مترو تخصیص داده شود.

قالیباف گفت: مدیرعامل شرکت مترو عنوان کرد که از ابتدای سال تاکنون دولت هیچ پولی برای توسعه مترو پرداخت نکرده است و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز اشاره کرد که از سال ۸۹ تاکنون دولت اتوبوسی به شهرداری نداده است و این در حالی است که ۸۲ درصد تأمین اتوبوس بر عهده دولت است و ۵۰ درصد هزینه‌های مترو نیز دولت باید تأمین کند.

وی ادامه داد: تحریم‌های بین‌‌المللی بر مجموعه شهرداری و همین طور اقدامات عمرانی تأثیرگذار بوده است اما آن فرهنگ و روحیه جهادی و باوری که وجود داشت موجب شد که با تلاش و همدلی همه مشکلات را برطرف و به شهروندان خدمت کنیم.

مترو مصداق علمی اقتصاد مقاومتی

شهردار تهران با اشاره به اینکه ماهی ۲۰۰ میلیارد تومان در مترو هزینه می‌شود، افزود: مترو مصداق علمی اقتصاد مقاومتی، دانش‌بنیان، تکیه کردن به تولید داخلی و نیروهای جوان است که با توان اقتصادی و سرمایه‌های ایرانی ساخته شده است.

قالیباف گفت: اگر سرمایه‌های خود را به کار نگیریم باید دست خود را در مقابل دیگر کشورها دراز کنیم در صورتی که ما دارای نیروهای انسانی تحصیلکرده و باتجربه هستیم.

وی گفت: مترو را تنها پول نساخته است بلکه مدیریت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی صرف ساخت مترو شده است و در مقابل افرادی هستند که به جای کار کردن تنها حرف می‌زنند و وعده و وعید می‌دهند.

مشکلات مردم با ۱۶ ساعت کار مفید مدیران حل می‌شود

قالیباف با بیان اینکه برخی‌ها با تنبلی و بیکاری، به جای کار کردن حرف می‌زنند و وعده وعید می‌دهند تصریح کرد: برخی آنقدر بی تحرک هستند که حاضر نیستند از وقت شخصی خود برای حل مشکلات مردم استفاده کنند و باید بگویم مدیران در ایران نباید تنها هشت ساعت کار کنند بلکه حداقل باید ۱۵ الی ۱۶ ساعت کار مفید داشته باشند تا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند.

قالیباف با  اشاره به اینکه با تدبیر می‌توانیم معضل بیکاری را حل کنیم، گفت: ۴ تا شرکت واگن‌سازی در کشور وجود دارد که می‌توان آن شرکت‌ها را نیز مانند شرکت واگن‌سازی تهران پرکار کنیم و از ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود ولی این باور نیست و روحیه کار و تلاش وجود ندارد.

وی گفت: سالها اشاره کرده‌ام که امروز در شهر تهران مهمترین چالش آلودگی هوا و صوت است و محوریت شهرداری تهران حل آلودگی هوا است که به عهده دولت سپرده شده است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه معضل آلودگی هوا قابل حل است، گفت: سال به سال شاهد سیر نزولی کاهش آلودگی هوا در شهر تهران هستیم و مردم می‌توانند این موضوع را کاملاً لمس کنند.

برخی‌ها در دولت گفتند که شهرداری برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا ندارد

قالیباف با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین چالش شهر ما آلودگی صوتی و هوا است گفت: محوریت و مسئولیت حل این مشکل بر عهده دوستانمان در دولت است؛ اما من بارها عنوان کردم که آلودگی هوا در کوتاه مدت قابل حل است و حتی مردم می‌توانند سال به سال سیر نزولی کاهش آلودگی هوا را در شهر به طور محسوس ببینند و حتی اعلام آمادگی کردیم که شهرداری حاضر است در مورد این موضوع قبول مسئولیت کند هر چند که برخی‌ها در دولت گفتند که شهرداری برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا ندارد.

وی در ادامه افزود: از ما خواستند که طرح‌مان برای رفع آلودگی هوا را ارائه دهیم و در جلساتی که با حضور معاون اول و معاون اجرایی ریاست جمهوری برگزار شد همه دیدند که شهرداری تهران منطقی و عملی ترین برنامه را برای کاهش آلودگی هوا ارائه کرد. هر چند که مسئولیت اجرای آن را خودشان بر عهده گرفتند اما خوشحال هستیم که در شرف ایجاد تغییری برای حل مشکل آلودگی هوا قرار داریم.

وی گفت: قریب به ۱۰۰ کیلومتر مترو در دست احداث است و تا نیمه اول سال ۹۶ و پایان دوره مدیریت شهری تمامی خطوط مترو به بهره‌برداری می‌رسد که همین اقدام در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است.

شهردار تهران بیان داشت: در آغاز سال تحصیلی با اضافه کردن واگن و اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل شهری ۳۰۰ هزار نفر به ظرفیت ناوگان اضافه شد.

قالیباف افزود: ۷ رام قطار به خطوط مترو اضافه شده است که بنده توصیه کردم خط ۳ مورد استفاده قرار بگیرد چرا که از این خط بیشتر محرومین استفاده می‌کنند که در فاصله ورود قطار به ایستگاه در این خط باید کاهش پیدا کند.

الزام هر چه سریعتر وعده ۱۲۰۰ واگنی دولت

وی ادامه داد: دولت وعده داده است ۱۲۰۰ واگن را تأمین و در توسعه حمل‌ونقل عمومی اضافه کند که امیدواریم با توجه به زیرساخت‌هایی که ایجاد شده است هر چه سریعتر این وعده عملی شود.

شهردار تهران گفت: استفاده از اتوبوس‌های برقی نمونه‌ای از اقتصاد مقاومتی است که ۶۰ دستگاه اتوبوس را با این روش وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی کردیم.

قالیباف یادآور شد: امروز حدود ۳۰۰ هزار خودروی کاربراتوری در شهر تهران تردد می‌کنند که قریب به ۴۰ درصد آلودگی شهر را تولید می‌کند لذا درخواست می‌کنیم حداقل این خودروها از شهر تهران خارج شود.

وی گفت: اگر با تمام تسهیلاتی که برای موتور برقی ایجاد کرده‌ایم هنوز استفاده از این موتورها نهادینه نشده است حداقل می‌توانیم نسبت به توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری که به اندازه ۵ دستگاه خودرو آلودگی ایجاد می‌کند اقدام کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: امروز ارتقای کیفیت زندگی مهمترین هدف است و کاهش آلودگی هوا در اولویت شهرداری تهران قرار دارد و حال که دولت مسئولیت کاهش آلودگی هوا را در اختیار گرفته است ما نیز به عنوان شهرداری در کنار آنها هستیم و بهتر است به توسعه مترو توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نیروهای خلاق و جوان مترو را می‌سازد نه تکیه بر پول و اعتبار

وی با بیان اینکه شهرداری تهران با تکیه بر ظرفیت درونی و نیروی انسانی جوان و سرمایه داخلی سعی کرده کار خود را پیش ببرد گفت: انصاف نیست که از سرمایه‌های داخلی خود استفاده نکنیم و دست به سمت رقیب‌های جدی که به دنبال منافع خود هستند دراز کنیم. چرا که امروزه اعتماد به نیروهای جوان و تحصیل کرده و تکیه بر سرمایه گذاران ایرانی باعث شده که کارها پیش برود و باید بگویم فرصت دادن به نیروهای خلاق و جوان مترو را می‌سازد نه تکیه بر پول و اعتبار.

دولت ۱۲۰۰ واگن مترو تهران را بدهد

مدیر عامل شرکت مترو بر لزوم تحقق وعده دولت برای ارائه ۱۲۰۰ واگن به مترو تهران با توسعه خطوط مترو تأکید کرد.

هابیل درویش صبح امروز در مراسم بهره برداری از ۵۸ دستگاه واگن مترو و ورود اولین سری اتوبوس‌های تک کابین و آئین راه اندازی سیستم نوین اتوبوس‌های برقی با بیان اینکه با حمایت بانک شهر کار بزرگی در حال رخ دادن است گفت: امروز ۵۸ دستگاه واگن رونمایی می‌شود و در این اوضاع نابسامان اقتصادی باید بگویم که این ۵۸ واگن ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و برای جابجایی ۲۰۰ هزار نفر مناسب است.

وی با بیان اینکه از سال‌های قبل با سرلوحه قرار دادن شعار اقتصاد مقاومتی تمرکز خود را بر تولید داخل قرار داده‌ایم افزود: امروز ۴۰ درصد از ناوگان مترو تولید داخل است و بر اساس برنامه ریزی‌ها و در صورتی که اعتبارات ۱۲۰۰ واگنی که دولت به مردم شهر تهران قول داده می‌توانیم ۸۰ درصد ناوگان خود را با تولیدات داخلی بسازیم.

وی با بیان اینکه این کارخانه واگن سازی می‌تواند سالانه ۴۰۰ واگن بسازد گفت: در صورت تامین اعتبارات طرح توسعه ای باید در این کارخانه اجرا شود تا ظرفیت واگن سازی را به سقف ۶۰۰ واگن در سال ارتقاء دهیم.

دولت در اقدام عام المنفعه که نفع مردم شهر است کمک کند

درویش با بیان اینکه شرکت واگن سازی تهران آماده است تا برای سایر کلانشهرها با قیمت تمام شده و واحد ریال واگن بسازد گفت: قرار است ۹۰ کیلومتر مترو تا سال آینده در تهران به بهره برداری برسد و در هیچ کجای دنیا، این مسئله را باور نکرده و برایشان بسیار تعجب آور است و انتظار داریم دولت به این مسئله کمک ویژه‌ای داشته باشد چرا که تحقق ساخت ۹۰ کیلومتر مترو تا سال آینده از توان شهرداری به تنهایی خارج است.

مدیر عامل شرکت مترو گفت: ما در شهریورماه قرار داریم اما از ابتدای سال تا کنون دولت حتی یک ریال برای توسعه مترو کمک نکرده است و این در حالیست که ۲۰ هزار کارگر در مترو تهران مشغول به فعالیت هستند و ماهی ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارند و شهرداری تهران به تنهایی بار این مسئله را به دوش کشیده و زمان آن است که دولت پا به عرصه کمک به مترو بگذارد.

وی افزود: مدیریت شهری کمر همت بسته تا پرونده ایجاد ۹۰ کیلومتر مترو را تا سال آینده ببندد و لازم است دولت در اقدام عام المنفعه که نفع مردم شهر است کمک کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *