شهردار پردیس:

بهترین راه مسیر مترو پردیس نوبنیاد است / رشد زیرساختها در پردیس بسیار پایین است

شهردار پردیس بهترین مسیر برای مترو تهران و پردیس را طبق نظر کارشناسان ایستگاه نوبنیاد خوانده و از رشد کند زیرساختها در این شهر سخن گفت.

محمد لاله شهردار پردیس در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پردیس خبر مترو را اولین اولویت امروزه در شهر پردیس خوانده و اظهار داشت: بوسیله مترو حمل و نقل بین شهرهای پردیس و تهران به سادگی انجام شده و خیلی از خدماتی که نگران آن هستیم بصورت کوتاه مدت تامین می شوند.

وی با اشاره به احداث مسکن مهر در این شهر گفت: سرعت پیشرفت خیلی از زیرساختها بسیار کندتر از مسکن مهر است، یعنی اگر مسکن ۷۰ درصد رشد دارد برخی از زیرساختهای آن که خدماتی مانند فضاهای آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و مواردی از این دست را شامل می شود سرعت خیلی پایین تری دارند.

شهردار پردیس ادامه داد: با فرض اینکه تمام واحدهای مسکن ایجاد شده و همه ساکن شوند کمبود این سرانه ها بسیار خود نمایی می کند.

لاله تاکید کرد: تمام این سرانه ها در طرح تفصیلی شهر مشخص اما هنوز ایجاد نشده اند و بنابر این وجود وسیله حمل و نقلی مانند مترو سبب می شود شهروندان بتوانند برای مدتی کوتاه از این خدمات شهر تهران به سهولت استفاده کرده و برخی از زیرساختها در کوتاه مدت به این وسیله تامین شود.

وی توضیح داد: طرح توسعه شهری در بلند مدت نیاز مند رابطه مستقیم و تعریف شده میان سرانه ها و افرادی است که در شهر ساکن می شوند، یعنی به ازای هر نفر سرانه ورزشی، فضای سبز، بهداشتی، فرهنگی و … وجود داشته باشد.

این مقام مسوول تصریح کرد: مترو در کوتاه مدت یک برون رفت در حوزه حمل و نقل و تامین بخشی از خدمات شهروندان از شهر تهران است.

شهردار پردیس متذکر شد: ما سرریز جمعیتی شهر تهران را در پردیس جای داده ایم بنابر این تهران می بایست برخی از خدمات را بصورت متقابل در اختیار ما قرار دهد.

لاله اضافه کرد: با توجه به تقاضای بالای همشهریان مدت زیادی است که در حوزه حمل و نقل تعداد اتوبوس مناسبی برای راه اندازی و افتتاح خط پردیس نوبنیاد آماده کرده ایم اما فضایی در تهران برای استقرار این خودروها در اختیار نداریم.

وی افزود: یک طرف راه اندازی این ایستگاه و خط مسافربری شهرداری تهران است اما با توجه به انیکه ما سرریز جمعیتی تهران را در پردیس ساکن کرده ایم هنوز موضوع برای شهرداری تهران ملموس نشده که فضایی برای ایجاد ایستگاه در اختیار ما قرار دهد.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: در آینده قطعاً مشکلات شهر پردیس به تهران هم مربوط می شود و اگر مترو تهران پردیس افتتاح نشود ترافیکی که هر روز بعد از ظهر در مسیر برگشت کسانی که در تهران مشغول به کار بوده اند بزرگراه هایی مانند صدر، یاسینی، زین الدین و بابایی را در گیر خواهد کرد.

شهردار پردیس ادامه داد: یکی از اراضی که مترو می بایست از آن عبور کند، متعلق به صنایع دفاع است که وارد مباحث امنیتی شده و متولیان امر در حال رایزنی هستند.

لاله کم هزینه ترین، نزدیک ترین، مهمترین و پربازده ترین مسیر مترو که طبق نظرات کارشناسی مشخص شده است را پردیس نوبنیاد خواند و گفت: مطالعات انجام شده و چند مسیر تعریف و براورد هزینه شده اند، طبق اطلاعات من شرکت عمران پردیس متعهد شده که ۳۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اراضی برای اجرای این امر سرمایه گذاری و تامین اعتبار بکند.

وی مشکل اصلی پیش روی مترو را اعتبار و منابع تامین آن دانسته و توضیح داد: مبلغی که اعلام کرده اند بالای هزار میلیارد تومان است لذا تامین منابع مالی اولین مشکل موجود است.

این مقام مسوول اظهار داشت: تعداد زیادی از شرکتهای خارجی به شهرستان آمده و صحبت هایی داشتند، قرارگاه خاتم هم برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده است اما متولی اصلی و تصمیم گیرنده وزارت راه مسکن و شهرسازی است.

شهردار پردیس بیان کرد: شهرداری در جلسات بصورت شفاهی اعلام کرده که آماده همکاری هستیم، مثلاً امکان تعریف ایستگاههای خدماتی شهری وجود دارد.

لاله توضیح داد: شهرداری می تواند در کنار ایستگاههای مترو مجتمع هایی را تعریف کند که بخشی از خدمات مردم را برطرف می کنند این اماکن درامدزا بوده و دارای ارزش افزوده هستند، علاوه بر این می توانیم از این منظر برای جذب سرمایه گذار و تسریع در راه اندازی کمک بکنیم.

وی تصریح کرد: بلیط فروشی تامین کننده هزینه سرمایه گذاران نیست و ممکن است مشکل آزادراه را بوجود بیاورد، اما تعریف ایستگاههای خدماتی و مجتمع های ایستگاهی می تواند به این امر کمک کرده و جذب کننده سرمایه گذاران برای اقدام در این عرصه باشد.

این مقام مسوول تاکید کرد: با افزایش حمل و نقل عمومی حتی اگر موجودی خودروها درآینده پردیس افزایش پیدا کند با حضور مترو انتظار می رود که استفاده از آنها کاهش یابد.

شهردار پردیس خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته نیز خودروهای شخصی تنها برای مسافرتهای برون شهری و در ایام خاصی از سال استفاده می شوند، وقتی شبکه حمل و نقل عمومی گسترده شود دسترسی به آن آسانتر شده و تقاضای سفر با وسایل نقلیه شخصی کاهش می یابد.

لاله به افزایش نرخ هزینه خودروهای شخصی در آینده اشاره کرد و گفت: ده سال پیش بنزین لیتری صد تومان بود اما امروز لیتری ۱۰۰۰ تومان است و فکر نمی کنم بلیط مترو ده برابر افزایش پیدا کرده باشد.

وی بیان کرد:  وجود مترو در مباحثی مانند زمان سفر، امنیت تردد، محیط زیست بسیار موثر است و ما باید در رابطه با محیط زیست بگونه ای رفتار کنیم که به فرزندانمان هم سهمی برسد واقعاً الودگی ها به ما درس می دهد.

این مقام مسوول ادامه داد: مسکن مهر تعداد افراد ساکن در پردیس را افزایش داد، اما اگر تراکم موجود حفظ نمی شد و از آن حفاظت نمی کردیم و مانند همسایه ها طبقات ساختمانی افزایش پیدا می کرد وضعیت می توانست بد تر از این هم بشود.

شهردار پردیس اظهار داشت: آلودگی امروز پردیس متعلق به تهران است که در همسایگی ما قرار گرفته که می شود برای کاهش آن پیشنهاد داد، حوزه مترو یکی از پیشنهادات ماست که در کاهش آلودگی هوای تهران نیز بسیار موثر است.

لاله با اشاره به ساکن شدن جمعیت ۵۰۰ هزار نفری از شهر تهران در پردیس تاکید کرد: پانصد هزار نفر در جمعیت هشت میلیونی جمعیت کمی نیست، یعنی ۷ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به پردیس است، پس می بایست در سیاستها دقت کرده و با شهرداری تهران همکاری داشته باشیم.

وی اسلامشهر، پردیس و پرند را از شهرهای بزرگ احاطه کننده تهران خواند و تصریح کرد: سیاستهای درست در هر کدام از این شهر ها می تواند در تهران تاثیر داشته باشد، بنابر این می توان گفت که ما و شهرداری تهران باید به این درک متقابل برسیم که باید از یکدیگر حمایت کنیم.

این مقام مسوول بیان کرد: شهرداری تهران نباید فقط برای داخل محدوده شهری خود چاره اندیشی کند بلکه باید در سیاستهای شهری، شهرهای اطراف را هم لحاظ بکند که چنین معضلاتی بوجود نیاید.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *