اعتراض بومهنی ها از عوارضی تهران پردیس هویدا شد

اعتراض اهالی شهر بومهن نسبت به مبلغ عوارضی آزاد راه تهران پردیس در شبکه های اجتماعی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پردیس خبر، از زمانی که باجه هایی تحت عنوان عوارضی در آزاد راه تهران پردیس احداث شد اعتراض اهالی شهرستان پردیس از گوشه و کنار به گوش می رسید.
نرخ عوارض ۱۵۰۰ تومانی در بدو افتتاح آزاد راه تا افزایش نرخ آن برای سالهای آینده به ۱۸۰۰، ۲۵۰۰ و سپس ۳۰۰۰ تومان در سال جاری همواره مورد اعتراض ساکنین شهرستان پردیس بود.
در سال نخست خودروهای شهر پردیس با نصب برچسب از تخفیف برخوردار بودند، اما برای سالهای بعدی این تخفیف نیز حذف شده و سخنانی از تخفیف ویژه تردد مکرر مطرح شد.
حال در برخی از شبکه های اجتماعی که بیشترین حضار آن اهالی شهر بومهن هستند مطالبی پیرامون راه اندازی کمپینی برای اعلام نارضایتی از نرخ این عوارضی مطرح می شود.
در این شبکه ها پیشنهادهایی مبنی بر نصب بنر در ورودی آزادراه و یا پرداخت نکردن عوارض و اعلام سکونت در منطقه مطرح شده که مورد نقد و یا تقدیر قرار گرفته اند.
مسئولین امر علت افزایش قیمت و بالا بودن نرخ این عوارضی را شخصی بودن آن عنوان می کنند.
خبرگزاری فارس چندی پیش با انتشار تصویری از نامه وزارت راه و شهرسازی به شرکت آزادراه تهران پردیس درخصوص تعیین نرخ عوارض صفحه جدیدی از این ماجرا را رقم زد.
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: ۱۳نفر از نمایندگان مجلس به دلیل افزایش قیمت عوارض تهران پردیس طرح سئوال از وزیر راه و شهر سازی که تقریبا استیضاح است امضاء کردند و این سئوال به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد.
وی درباره سئوال از وزیر راه و شهر سازی توضیح داد: باید پذیرفت قیمت عوارضی تهران پردیس از ابتدا گران تعیین شده است، بنابراین توجیه برخی از مسئولان مربوطه که عنوان می کنند، این آزاد راه متعلق به بخش خصوصی است قابل قبول نیست.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: علاوه بر مردم شهرهای پردیس و دماوند بسیاری از مردم استان های شمالی و مسافران دیگر نیز خواستار کاهش نرخ عوارض این آزاد راه هستند.
بخش اقتصادی الف روز گذشته در مطلبی آورده است: “با در نظر گرفتن تردد میانگین روزانه به میزان بیش از ۳۰ هزار و ۶۰۵ تردد در این مسیر، (با احتساب آمار تردد دو سال گذشته این بزرگراه و در نظر گرفتن قیمت ثابت عوارض امروز برای تمام سال های آتی و صرفنظر از افزایش قیمت عوارض راه و افزایش نرخ عوارض سالانه که در سال های اخیر شاهد رشد چند ۱۰ درصدی بوده است)، در هر روز ۹۱ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، عواید حاصل از عوارض این آزادراه، از خودروهای عبوری اخذ می شود و با این احتساب، هر سال، ۳۳ میلیارد و ۵۱۳ میلیون و ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، درآمد حاصل از عوارض این آزادراه است.

با این محاسبه، اصل سرمایه ۱۴۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی ظرف مدت زمانی معادل ۱۵۲۴ روز یا ۴ سال و ۲ ماه و ۲ روز به سرمایه گذاران بخش خصوصی باز می گردد که با کسر سهم اصل سرمایه گذاری دولتی در این پروژه (معادل ۶۵۴ روز یا یک سال و ۹ ماه)، مابقی درآمد ۲۲ ساله این پروژه به عنوان «سود خالص» به جیب سرمایه گذاران دولتی و خصوصی این آزادراه سرازیر می شود.”
مرتضی حیدری فرماندار شهرستان پردیس در اردیبهشت ماه سال جاری در گفتگو با خبرنگار پردیس خبر در مورد وضعیت آزاد راه تهران – پردیس گفت: آزاد راه تهران – پردیس، مسافت کیلومتری و زمانی تردد مردم را کاهش داده است ولی این مزیت با افزایش نرخ عوارض آن قابل لمس نیست.
وی ادامه داد: تصمیم گیرنده نهایی در امر نرخ گذاری عوارض آزاد راه تهران – پردیس وزارت راه و شهر سازی است و این وزارت خانه می تواند این داستان را خاتمه دهد.
محمد قانبیلی نماینده شورای شهرستان پردیس در شورای استان تهران و شورای عالی استانهای کشور در خصوص افزایش قیمت عوارضی در سال جدید خواستار پیگیری این موضوع از سوی تعزیرات حکومتی شد.
انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه

  1. علی پاسخ

    آقا این عوارضی تهران پردیس هرکاری دلش بخواهد انجام میده .عوارضی چرا ۳۵۰۰ شد. بر پردر مادرتون …. .جاده زدن فقط برای کارخانه داران دماوند .مملکت شده مکان خوبی برای پولدارا و ما جز خس و خاشاک چیزی نیستسم.پدران ما جنگیدن تا چنین شود.